تبلیغات
طراحی وب سایت - تجزیه و تحلیل بازار

تجزیه و تحلیل بازار

نویسنده :
تاریخ:جمعه 18 شهریور 1390-11:04 ب.ظ

«بازار» عبارت است از افراد یا كسب و كارهایی كه می‌توانند مشتری شما باشند. تحلیل بازار یك تصویر داخلی از كاری كه قصد ورود به آن را دارید و جریانات ملی و محلی در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما كمك می‌كند نیازهای مشتریان بالقوه خود را بشناسید. اگر قصد صادر كردن خدمت یا محصول خود را دارید، باید شرایط بین‌المللی را نیز در نظر بگیرد. ابتدا وضعیت ملی را مورد بررسی قرار دهید. در مطالعات مربوط به تحقیق بازار بسیاری از صنایع به طور كامل معرفی شده‌اند. شما می‌توانید نسخه‌ای از این گزارش‌ها را در كتابخانه‌های عمومی مطالعه كنید. اینترنت منبع خوبی از اطلاعات است. ابتدا به سراغ سایت‌های دولتی بروید. منابع دیگری كه می‌توانند در مورد تحقیق بازار اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهند عبارتند از مجلات تجاری مرتبط، انجمن‌های صنفی و نمایشگاه‌های این موسسات. در كتابخانه نیز می‌توانید نام مجلات تجاری مربوط و نشانی انجمن‌های صنفی مناسب را بیابید و بدین ترتیب از جزئیات نمایشگاه‌ها باخبر شوید.
آگاهی از جریانات: هر روز صفحات تجاری روزنامه‌ها و مجلات خبری روز را مطالعه كنید و با كپی گرفتن یا بریدن اطلاعات مفید و مورد نیاز، از آنها پوشه‌ای درست كنید. حتی پس از آغاز فعالیت نیز به مطالب این پوشه بیفزایید. این پوشه به شما كمك می‌كند با تغییر جریانات، همگام و همسو باشید. با این وجود، مراقب مانور بیش از حد رسانه‌ها روی یك جریان موقت باشید. در این قبیل مواقع ناگهان سروكله تعداد زیادی از موسسات پیدا می‌شود كه به احتمال زیاد، بازار واقعی گنجایش همه آنها را نخواهد داشت یا تقاضا (اگر تقاضایی وجود داشته باشد) برای مدت زیادی دوام نمی‌آورد.
برداشتی كه از تحقیق بازار به دست آورده‌اید راهنمای شما خواهد بود. حتی اگر كسب و كاری كه به دنبال آن هستید برای ادامه حیات به بازار ملی نیاز نداشته باشد، باید بدانید كه جریانات ملی می‌توانند بر بازار محلی تاثیر زیادی بگذارند. شما باید اطلاع داشته باشید كه آیا بازاری كه در حال ورود به آن هستید در حال گسترش است یا كوچك می‌شود؛ ثبات دارد یا متغیر است و به بازار دیگری كه مدام تغییر می‌كند وابسته است یا خیر. بازارها معمولا به آرامی شروع به حركت می‌كنند، به سرعت گسترش می یابند و سپس وضعیت ثابتی به خود می‌گیرند و یا گاهی اوقات دچار افت می‌شوند. كسب‌وكارهایی كه در همان ابتدای گسترش بازار، كالا یا خدمات خود را ارائه می‌دهند اغلب بسیار بهتر از كسب و كارهایی كه در مراحل بعدی به بازار می‌آیند عمل می‌كنند، اما كارآفرینان پیشتاز ریسك بالاتری را تقبل می‌كنند. برای اینكه بدانید بازار شما در كدام مرحله است باید در این زمینه مطالعه كنید. ممكن است قوانین جدیدی در دست تهیه یا اجرا باشند كه برنامه‌های شما را تحت تاثیر خود قرار دهند. اگر در این مورد شك دارید، برای كسب اطلاعات با انجمن‌های صنفی مربوطه تماس بگیرید.
تحقیق محلی: هنگامی كه درباره وضعیت بازار ملی و جریانات مربوط به آن اطلاعاتی كسب كردید، باید به دنبال كسب اطلاعات بیشتری درباره تجارت در سطح محلی بروید. برای رسیدن به این هدف، هیچ منبع اطلاعاتی بهتر از خود صنوف وجود ندارد. با نمایندگان فروش و عرضه‌كنندگان بالقوه خود صحبت كنید. اگر سوالات صحیح و دقیقی بپرسید، آنها می‌توانند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهند. نام فروشندگان باسابقه و همچنین كالا یا خدماتی كه هم‌اكنون فروش خوبی در بازار دارند را از آنها بپرسید. با واحد توسعه تجاری خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید شما را با كسی كه در همان كسب و كار فعالیت می‌كند، ولی در منطقه دیگری از كشور مستقر است (و بنابراین در رقابت مستقیم با شما نیست) آشنا كنند.
بازار هدف: در گام بعدی باید «بازار هدف» را بررسی كنید.بازار هدف بخشی از جمعیت است كه به طور بالقوه می‌توانند از محصول یا خدمت شما استفاده كنند. مشتریان، نیازهای آنها و منفعتی كه با استفاده از محصول یا خدمت شما می‌برند را به طور دقیق تعیین كنید. واضح است كه در حال حاضر آنها بدون شما مشكلی ندارند، بنابراین چرا باید در آینده از كسب و كار شما استفاده كنند؟ علاوه بر این آیا در محدوده كسب و كار شما مشتریان بالقوه به تعداد كافی وجود دارند؟
در این مرحله، باید كاملا آگاه باشید كه یا مشتریان شما كسب‌وكارهای دیگر هستند یا این كه كالا و خدمات خود را به طور مستقیم به عموم مردم می‌فروشید یا هر دو. مشتریان تجاری بودجه بیشتر و نیازمندی‌های متفاوتی دارند.
تجزیه و تحلیل رقبا: مشاهده دقیق رقبای بالقوه، اطلاعات مفید و جالبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به عبارتی، می‌توان گفت این رقبا كاری كه شما قصد دارید فردا انجام دهید را همین امروز انجام می‌دهند. احتمالا تاكنون اشتباهات زیادی مرتكب شده و از آنها درس گرفته‌اند و از این طریق كالا یا خدمات خود را بهبود بخشیده‌اند. شما می‌توانید از این دانش استفاده كنید و به علاوه، از آنجا كه این كسب و كارها قرار است رقیب شما شوند، بهتر است نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید. در حین انجام تحقیقات، برای هر كدام از رقبای خود پرونده‌ای تهیه كنید و همین طور كه كار را پیش می‌برید، اطلاعات جدیدی به آن بیفزایید. این كار باعث می‌شود در ارزشیابی خود بهتر عمل كنید.
ارزیابی ایده: پس از تكمیل تحقیق بازار (كه ممكن است چند هفته یا بسیار بیشتر طول بكشد)، باید وضعیت موجود را ارزیابی كنید. شما مجبور خواهید شد از میان حجم زیادی از اطلاعات كه برخی از آنها با یكدیگر متناقض هستند به نتیجه خاصی برسید. اگر ارزیابی شما به شیوه عینی و عقلانی صورت نگیرد، امكان دارد احساسات یا حرف‌های تصادفی دیگران روی تصمیمات نهایی شما اثر بگذارند. از سوی دیگر، اگر در اعماق ذهن خود دچار تردید هستید، پیروی از احساسی كه دارید می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد.
صرف‌نظر از این كه ایده شما چقدر موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسد، مراقب خطر ضد حمله از سوی كسب و كارهایی كه در حال حاضر فعال هستند، باشید. پایین آوردن قیمت‌ها برای درگیر كردن شما در جنگ قیمت، تلاش برای جذب كاركنان كلیدی شما از طریق پیشنهاد دستمزد بالاتر یا مانع‌تراشی بر سر راه تامین نیازهای شما از منابع، برخی از شیوه‌های ضد حمله محسوب می‌شوند. بیشتر كسب و كارهای تثبیت شده، در صورتی كه حس كنند خطر از دست دادن مشتریان تهدیدشان می‌كند در مقابل كسب و كار جدید حالت خصمانه‌ای به خود می‌گیرند. تنها تعداد كمی از این كسب و كارها حالت انفعالی دارند؛ شاید به این دلیل كه تهدید را خیلی جدی نمی‌گیرند. در هر حال، اگر این كسب و كارها دست به حمله به بنگاه نوپای شما بزنند با تهدید جدی روبه‌رو خواهید شد؛ مگر آنكه منابع عظیمی پشتیبان شما باشند. یكی از شیوه‌های بقا این است كه خودتان را ضعیف نشان دهید و حداقل تا زمانی كه كسب و كارتان تثبیت نشده، خطر زیادی برای رقیب بزرگ‌تر ایجاد نكنید.
منبع: كتاب راه‌اندازی و توسعه كسب‌وكار ترجمه محمود امینی

نوع مطلب : مدیریت وموفقیت 

manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 01:44 ق.ظ
I'm not certain the place you are getting your info, but good topic.
I needs to spend some time finding out much more or working out more.
Thank you for fantastic information I used to be looking for this information for
my mission.
manicure
شنبه 19 فروردین 1396 12:12 ق.ظ
What a stuff of un-ambiguity and preserveness of valuable experience
regarding unexpected feelings.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر